Începând cu 1 ianuarie 2024, mecanismul de calcul al punctului-amendă a suferit transformări semnificative, ca urmare a unei ordonanțe de urgență. Modificările au impact direct asupra valorii acestuia și au generat ajustări în sistemul de sancțiuni, anunta site-ul de stiri din Bacau, Bacau.net.
Înainte de schimbări, punctul de amendă reprezenta 10% din salariul minim brut, dar acum procentul a fost redus la 5%. Deși procentual se înregistrează o scădere, valoarea absolută a punctului-amendă a crescut la 165 de lei, începând cu 1 ianuarie 2024. Această creștere se datorează eliminării plafonului anual al valorii punctului-amendă, anterior limitat la 145 de lei.
OUG 115/2023 a adus modificări Codului Rutier, stabilind că un punct-amendă reprezintă acum 5% din salariul minim brut pe țară garantat în plată. În comparație cu procentul anterior de 10%, această ajustare reflectă adaptările legislative și influențele asupra sistemului de sancțiuni.
Guvernul a menținut constant valoarea punctului-amendă la nivelul din 2017, plafonându-l la 145 de lei prin ordonanțe succesive. Ultima plafonare, valabilă până la sfârșitul anului, a fost stabilită prin OUG nr. 168/2022.
Aceste modificări vor determina șoferii să plătească amenzi diferențiate în funcție de abaterile din Codul Rutier. Astfel:
- Clasa I: Două sau trei puncte-amendă (290 sau 435 de lei)
- Clasa a II-a: Patru sau cinci puncte-amendă (580 sau 725 de lei)
- Clasa a III-a: De la șase la opt puncte-amendă (de la 870 la 1.160 de lei)
- Clasa a IV-a: De la nouă la 20 de puncte-amendă (de la 1.305 la 2.900 de lei)
- Clasa a V-a: De la 21 la 100 de puncte-amendă (de la 3.045 la 14.500 de lei) – aplicabil doar persoanelor juridice.
Aceste informații actualizate oferă o perspectivă clară asupra noilor reglementări și a impactului lor asupra amenzilor de circulație.