
Anvelopele pot fi de multe ori cea mai importanta componenta a unui vehicul. Ele sunt responsabile, cel putin partial, de punerea in miscare a automobilului, de oprirea lui si de modul in care masinile se adapteaza drumului.
Totusi, multi soferi si proprietari de automobile nu pun mare pret pe anvelope si nu inteleg ingineria si stiinta ce stau la baza conceperii lor. Iata destramarea a cinci mituri legate de anvelopele de iarna si cele all-season:
- Anvelopele all-season sunt mai bune pe drumurile umede decat anvelopele de vara.
Proiectarea anvelopelor este un exercitiu de compromisuri: imbunatatirea unui factor de performanta inseamna aproape intotdeauna diminuarea altuia sau mai multora. Inginerii responsabili de proiectarea anvelopelor all-season sacrifica tractiunea pe drumurile umede pentru o mai buna directie pe zapada si la temperaturi sub-inghet. Realizeaza acest compromis optand pentru materiale care raman flexibile la temperaturi scazute, dar isi slabesc aderenta pe drum cand acesta este ud.
- Anvelopele de iarna sunt doar pentru zapada.
Compusii cauciucului din care sunt realizate anvelopele de iarna le mentin flexibile la temperaturi sub 7 grade Celsius. Aceasta flexibilitate permite ca anvelopele sa ofere o manevrare si o oprire mai bune a vehiculului, chiar si atunci cand nu este zapada, dar temperaturile sunt relativ scazute.
- Anvelopele all-season functioneaza bine iarna.
Anvelopele pentru toate anotimpurile sunt excelente pentru schimbari meteo usoare, insa cei care au de-a face cu ierni mai reci si zapada pot obtine performante mult mai bune cu cauciucuri de iarna. Cauciucul lor suplu le permite sa functioneze perfect la temperaturi de inghet, fara a deveni fragile si a crapa. In plus, suprafata lor de rulare adanca face ca sofatul pe zapada si namol sa fie mai sigur. Pe langa faptul ca au compusi flexibili si designuri specializate ale benzii de rulare, folosind anvelope de iarna pentru anotimpul rece te ajuta sa tii mai mult in stare buna anvelopele all, inlocuindu-le la jumatatea anului. Soferii care alterneaza intre cele doua tipuri de anvelope prelungesc durata de viata a ambelor cauciucuri si ajung sa cheltuiasca mai putin pe termen lung.
- Anvelopele de iarna sunt mai scumpe.
Din punct de vedere al pretului, anvelopele de iarna sunt la fel ca orice alt tip de anvelope.
- Daca aveti tractiune integrala, nu aveti nevoie de anvelope de iarna.
In timpul iernii, tractiunea pe patru roti poate ajuta la pornirea unei masini sau a unui SUV, dar nu va ajuta atunci cand incercati sa va opriti. Tractiunea integrala ajuta la controlul anvelopelor, dar asta nu inseamna prea mult daca anvelopele in sine nu sunt suficient de flexibile sau nu au o banda de rulare conceputa pentru a elimina zapada si gheata de pe suprafata lor.