Într-o perioadă în care sistemul românesc de învățământ are din ce în ce mai multe dezavantaje, tot mai mulți elevi se află în situația de a apela la meditații. Fie că vorbim de nivel gimnazial, liceu sau chiar facultate, stilul ineficient de predare al profesorilor de la curs și materia predată într-un ritm alert și imposibil de asimilat, îi determină pe acești elevi să caute un sprijin în meditatorii particulari. Site-urile de anunțuri de meditații sunt pline cu oferte variate, atât din partea studenților, absolvenților, cât și a profesorilor de facultate. Munca lor nu este deloc una ușoară, întrucât de cele mai multe ori, timpul rămas până la examenele naționale nu este suficient pentru a acoperi un volum prea mare de lacune și a aprofunda materia la modul optim.
În alte țări, îndeosebi în cele din Vestul Europei și Statele Unite, materia predată la școală este mult mai bine structurată și ușor de asimilat de către elevi, este o altă organizare și mod de predare, astfel încât noțiunile se păstrează și peste ani. În plus, modul de prezentare al lecțiilor este unul interactiv, accentul fiind pus și pe latura practică, motivarea elevilor de a învăța fiind în acest caz, mai mare. Se insistă mai mult pe asimilarea noțiunilor și pe aprofundarea lor, nu pe latura cantitativă a lucrurilor. Posibil și un factor esențial care face diferența între calitatea predării din țară vs din afară este salarizarea. Deși predarea ar trebui să fie una cu caracter vocațional, motivarea salarială a profesorilor poate juca și ea un rol important. Cel mai probabil, dacă nu ar exista o piață a meditațiilor în România, salariile profesorilor nu ar putea acoperi cheltuielile zilnice și un trai decent.
Într-o eră digitalizată, piața meditațiilor a cunoscut o puternică dezvoltare pe internet, prin intermediul site-urilor de anunțuri. Indiferent că vorbim de lectii cu meditatori de limba engleza , matematică sau alte materii, studenți și profesori pe diferite specializări își postează anunțul de meditații pe site-uride profil. Cu cât portofoliul este mai bogat, (recomandări, cursuri absolvite, traininguri, etc), cu atât șansele de a fi contactați sunt mai mari. Însă, dacă facem referire la studiul online, mentalitatea diferă. Cu toate că pandemia a forțat lumea să transfere lecțiile în mediul online, școlile din Vest înregistrează mai multe rezultate pozitive. Și acest lucru se întâmplă nu doar prin prisma unei mai bune tehnologii, (binecunoscute fiind problemele din zonele rurale de la noi și bugetele reduse care se alocă în acest sens) dar și prin faptul că cei din vestul Europei deja sunt obișnuiți cu meditațiile online.
Cel mai probabil, diferențele majore de predare din țară și din afară, vor exista în continuare.
Schimbările, dacă vor avea loc în viitor, ar necesita un efort susținut și timp îndelungat. Plus o schimbare a mentalității colective, atât de necesară nu doar în sistemul educațional.