Situația contabilă a firmei tale este o variabilă pe care trebuie să o stăpânești constant astfel încât să poți asigura o traiectorie ascendentă din punct de vedere financiar. Pentru o societate comercială legea impune existența unui specialist contabil care să se ocupe de tot ce înseamnă gestionarea documentelor și finanțelor în conformitate cu Legea Contabilității și Codul Fiscal. Documentele justificative sunt un element cheie din acest proces vast și este necesar să le cunoști importanța pentru a le putea declara în mod eficient și a obține o evidență contabilă corectă.
Ce sunt documentele justificative?
În termeni simpli, acestea sunt acele acte care sunt enumerate în OMFP 2634/ 2015 și care au caracter de venit impozabil sau de cheltuială deductibilă conform Codului Fiscal. Facturile emise, facturile de cumpărare, chitanțele, ordinele de deplasare, extrasele de cont, deconturile sau statele de plată sunt doar câteva dintre documentele care intră în această categorie.
Ce condiții trebuie să îndeplinească un document pentru a putea fi considerat justificativ?
Legea 82/1991 stabilește câteva criterii de bază ce trebuie atinse pentru ca un document să poată primi această etichetă. Pentru a fi justificative, este important ca acestea să conțină denumirea actului în cauză; numele și prenumele persoanei juridice, dar și sediul societății; numărul documentului și data întocmirii; menționarea tuturor părților care participă la efectuarea operațiunii economico-financiare; conținutul operațiunii economico-financiare și temeiul legal în baza căruia se efectuează, dacă este cazul; datele cantitative și valorice aferente operațiunii economico-financiare efectuate; precum și semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea acesteia.
De ce este necesar să transmiți lunar aceste documente contabilului tău?
Deși pare o activitate redundantă, raportarea documentelor justificative reprezintă etapă importantă în evaluarea situației economice a afacerii tale de la lună la lună. În baza acestora, contabilul poate redacta un raport contabil sumar care să stabilească în linii mari veniturile obținute, cheltuielile efectuate, plățile restante, taxele de achitat și alte detalii de bază de care depinde în mod direct funcționarea societății.
Află tot ce trebuie să știi despre documentele justificative cu ajutorul cursurilor Profa de Conta
Ca antreprenor este important să deții măcar cunoștințe de bază în ceea ce privește activitatea și nevoile contabile ale afacerii tale, astfel încât să ai parte de un traseu optim. Cursurile de contabilitate pe care ți le punem la dispoziție au puterea nu doar să te ajute să înțelegi mai bine care sunt, ce și cum trebuie să faci din punct de vedere fiscal, dar să și găsești un limbaj comun cu propriul contabil astfel încât să obțineți o colaborare eficientă. Ce sunt documentele justificative, de ce ai nevoie de ele și cum le întocmești corect sunt doar câteva dintre informațiile pe care le vei obține pe această cale și care te vor ajuta să deslușești taine complicate ale contabilității.
Profa de Conta te ajută să înțelegi chestiuni de bază și să ai o imagine clară asupra situației contabile a afacerii tale!