Orice cutie de viteze inainte sa aiba defectiune incepe sa transmita semnale simple ca ceva nu este bine. Multi oameni ignora aceste semnale si ajung la service doar dupa ce cutia se strica si nu mai functioneaza deloc.
Orice sofer auto sau de camioane stie ca vehicolul lui are un anumit sunet si comportament. Orice schimbare poate fi un semnal ca masina nu mai functioneaza la fel sau a intervenit o defectiune in mecanism.
Asa este si in cazul cutiei de viteze, in mod sigur vom observa unele mici semne pe care nu trebuie sa le ignoram.
Scurgeri de ulei de transmisie
Un astfel de semn poate fi o pata de ulei in locul unde am parcat. Este bine ca in acest caz sa incepem sa urmarim acest lucru si sa vedem daca se repeta. Poate nu e de la masina noastra dar daca se repeta trebuie neaparat verificat nivelul uleiului din cutie.
Lipsa totala sau partiala a uleiului din cutie poate crea defectiuni serioase la sistemul de transmisie. Rolul uleiului este sa ajute ungerea pieselor, sa reduca frictiunea dintre ele si sa scada temperatura de lucru a acestora.
Lipsa uleiului poate duce la calirea pinioanelor si ulterior la defectiunea acestora. Pieselor calite li se schimba proprietatile, astfel acestea devin mai casabile si de mule ori vedem astfel de piese cu dinti lipsa sau chiar sparte in bucati.
Lipsa sau calitatea slaba a uleiului
Calitatea uleiului de transmisie
xista specialisti care spun ca uleiul din cutia de viteze manuala nu trebuie schimbat niciodata. Cutia este etansa deci nu sunt pierderi de ulei din cutie iar temperatura de lucru a cutiei nu este mai mare de 60-70 de grade.
Altfel spus, uleiul isi pastreaza proprietatile foarte mult timp si nu trebuie umblat la el decat daca observam anormalitati.
In mare este adevarat. Daca in cutie s-a pus ulei de transmisie de calitate, acesta poate functiona un timp indelungat. Si totusi, in timp, uleiul isi poate pierde proprietatile, devenind mai subtire si sa nu ofere suficienta ungere pinioanelor.
Totodata se poate incarca cu pilitura de fier, ceea ce din nou scade mult proprietatile de ungere. Odata cu scaderea calitatii uleiului, uzura pieselor devine mai rapida si se poate intampla defectiunea.
Uleiul care si-a pierdut proprietatile de ungere are o vascozitate redusa si culoare mai deschisa si murdara. In general calitatea uleiului de transmisie nu o poti verifica doar daca verifici in cutie ceea ce necesita munca unui specialist.
Putem insa intui ca avem o astfel de problema daca intampinam dificultati in schimbarea treptelor de viteze. De exemplu poate sa cupleze mai greu sau sa sara din viteza.
Aceste semnale pot prevesti si defectiuni la unele piese dar ele pot aparea intr-o forma usoara si de la uleiul de slaba calitate. Se poate intampla ca simptomele sa dispara la o schimbare simpla a uleiului de transmisie
Riscurile sunt mari ca functionand in continuare cu ulei de calitate slaba sau cu lipsa de ulei, cutia sa ajunga la defectiuni serioase.
La fel trebuie sa fim foarte atenti in momentul in care auzim zgomote ciudate la schimbarea treptelor de viteze sau daca simtim miros de ars. Acestea la fel pot fi rezultatul uleiului de slaba calitate care nu ofera suficienta ungere pinioanelor.